Terug

De kracht van typografie. Cultuur, communicatie, nieuwe media

  • Auteur(s):
    Peter Bil’ak, Petr van Blokland, Hans Rudolf Bosshard, Paul van Capelleveen, Roger Chartier, Paul Dijstelberge, Yuri Engelhardt, Willem Frijhoff, Christof Gassner, Michael Giesecke, Britt Grootes, Gerard Hadders, Henk Hoeks, Ralf de Jong, Ewan Lentjes,
  • Verschenen:
    juni 2015
  • Formaat:
    flexicover 19 x 25 cm
  • Omvang:
    360
  • Illustratie:
    ca. 350 full colour images
  • Ontwerp:
    Patrick Coppens
  • Taal:
    Nederlands
  • ISBN:
    978-90-89893-36-9
  • In samenwerking met:
    Terra Lannoo
  • NUR:
    651
Prijs:
€ 49,50

Typografie reikt verder dan letterontwerp en opmaak van drukwerk; zij raakt aan een kernwaarde van onze samenleving: het gedrukte vrije woord, het democratische debat. Het is dankzij de kracht van typografie dat dit debat de vorm aanneemt van een spel van argument en tegenargument.
Kan typografie haar werk blijven doen, nu digitalisering en nieuwe media het typografische ambacht op losse schroeven zetten? Sinds de uitvinding van de boekdrukkunst in de vijftiende eeuw door Gutenberg is de typografische communicatie niet aan zo’n ingrijpende verandering blootgesteld als in onze tijd. Het vak bevindt zich op een kruispunt. In welke richting zal het zich ontwikkelen? De kracht van typografie analyseert de vragen, verkent de wegen en toont aansprekende voorbeelden.