Terug

Kunst als morele vrijplaats

  • Auteur(s):
    Albert van der Schoot, Aleid Truijens, Anna Tilroe, Arie Slob, Ger Groot, Gert Peelen, Herman Franke, Maarten Doorman, Marga van Mechelen, Nataliya Golofastova, Onno Zijlstra, Rob van Gerwen, Sándor Kibédi Varga, Volker Küster
  • Verschenen:
    januari 2008
  • Formaat:
    flexicover 17 x 22 cm
  • Omvang:
    128
  • Illustratie:
    2 fullcolour & 15 grafische illustraties
  • Ontwerp:
    Hanneke Meijers
  • Taal:
    Nederlands
  • ISBN:
    978 90 89100 46 7
  • NUR:
    651
Prijs:
€ 22,50

Andres Serrano’s plasseksposters, Jeff Koons’ Biedermeierporno, Fassbinders Het vuil, de stad en de dood, de literaire scheldpartijen van Hermen Brusselmans, de anti- Hirsi Ali-rap, het vleespistool van Joanneke Meester of het beeld van Kabouter Buttplug in de Rotterdamse binnenstad: regelmatig doen ‘kunstuitingen’ het maatschappelijk stof hoog opwaaien.
De hedendaagse kunst wil grenzen verleggen, ontregelen, taboes doorbreken, heilige huisjes omver trappen. De vraag of de maatschappij haar die ruimte moet gunnen (en waar de grens ligt) hangt deels af van de vraag of kunst eigenlijk wel een maatschappelijke functie heeft. Wie deze vraag ontkennend beantwoordt en slechts de morele vrijplaats benadrukt, plaatst kunst in het maatschappelijk luchtledige: zij mag doen en laten wat zij wil, maar doet ook niet meer terzake. Kunst kan echter ook gezien worden als hèt middel voor het maken van morele verkenningen. Maar wie kunst reduceert tot haar maatschappelijk nut, haalt daarmee wel de angel uit haar in wezen onmaatschappelijke karakter. Moet in de kunst wat elders niet mag?